۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۳۳

در شیراز؛

رودخانه خشک بستر خلق اثر هنری می شود

رودخانه خشک بستر خلق اثر هنری می شود

شیراز- برای نخستین بار در رویدادی بخشی از رودخانه خشک(خرم رود) به محلی برای اجرای اثری هنری با عنوان «آبی بی آب» با رویکرد مفهومی خواهد شد.

این رویداد هنری به شیوه پرفورمنس آرت، اینستالیشن و لند آرت توسط جوانی هنرمند انجام می گیرد. در سالهای کنونی بحران بی آبی دغدغه بسیار بزرگی برای خیل عظیمی از مردم محسوب می شود که برخی بسیار ملموستر با آن روبرو هستند. این موضوع لزوم آموزشهای لازم در سطوح مختلف برای مردم را ایجاب می کند که همواره ارگان ها ورسانه های مختلف به این امر پرداخته اند.

پروژه «آبی بی آب» با ایده پردازی جلال هاشمی در راستای این موضوع با طراحی اینستالیشن پرداخته و تفاوت مهم آن با سایر آموزشها در این زمینه مشارکت اقشار مختلف مردم در  اجرای این طرح است که عنصر جدایی ناپذیر از هر پرفورمنس می باشد.

در این راستا طرح پروژه با اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی اقدام به جمع آوری پارچه های آبی با مشخصات ذکر شده در طرح کرده که در واقع اولین قدم مشارکت مخاطب در این اثر است.

همچنین در قدم بعدی پارچه های جمع آوری شده پس از دوخته شدن به صورت یک تکه در آمده و با مشارکت دوباره مخاطبان در مناطق مختلف کم آب وبی آب پهن می شود.

بیایید رنگ آبی را به دریاچه های کشورمان یاد آوری کنیم

مهمترین هدف از برگزاری این طرح همان طور که از شعار این پروژه «بیایید رنگ آبی را به ردیاچه های کشورمان یاد آوری کنیم»پیداست جلوگیری از عادی شدن اخبار مربوط به خشکی دریاچه ها و رودخانه هاست که گاه از رسانه های مختلف می شنویم زیرا که کاهش حساسیت در قبال این موضوع از عادی شدن این خبرها ناشی می شود.

نتیجه بزرگتری که می توان از این حرکت ناشی شود یاد آوری به مردم به عنوان بخشی از همکاری کنندگان در پروژه درجهت جدی گرفتن هرچی بیشتر بحران آب و هم چنین گسترش فرهنگ مصرف بهینه آب می باشد.

در آستانه این رویداد هنری که برای نخستین بار در گستره ای مانند رودخانه خشک شیراز قرار می گیرد، این هنرمند جوان شیوه ارایه خود را بیان کرد.

او که دانش آموخته کارشناسی نقاشی از دانشگاه هنر شیراز است با بیان اینکه پروژه هنری «آبی بی آب» دربرگیرنده پرفورمنس، لندآرت و اینستالیشن است، عنوان کرد: برای دومین بار است که به شیوه پرفورمنس یک دغدغه و چالش اجتماعی را دنبال می کنم.

«آبی بی آب» به رویدادی همگانی اشاره دارد

هاشمی که در پرفورمنس پیشین خود با عنوان «صدای شما به گوش جهانیان می رسد» به موضوعی از دل جامعه پرداخته، می گوید: از آنجاکه پروژه «آبی بی آب» به رویدادی همگانی اشاره دارد و همواره چالش های پیش روی آب و طبیعت از منظر تبلیغاتی مورد نظر قرار گرفته از این قالب مرسوم بیرون آمدم تا اتفاقی تازه روی دهد از این رو این پروژه هنری ناخودآگاه به پرفورمنس گرایید.

این هنرمند جوان پیرامون شیوه این ارایه هنری، عنوان کرد: از یکسال پیش فراخوانی در فضای مجازی دادم که هرکس علاقه دارد تکه ای پارچه به رنگ آبی را که ترجیحا دورریختنی است به من بفرستد. بدین خاطر نیز مجموعه ای از مراکز تجویل در شهرهای بزرگی مانند تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و یک نشانی صندوق پستی هم در نظر گرفتم تا مردم این پارچه ها را ارسال نمایند.

هاشمی با بیان اینکه پارچه های ارسالی پس از جمع آوری به یکدیگر دوخته شد، گفت: این پارچه ها با هدف قرار گرفتن در طول مسیر رودخانه ها و دریاچه هایی که به خشکی گراییده اند به یکدیگر دوخته شدند.

۲ هزار مترمربع پارچه آبی جایگزین رودی خروشان

خالق لندآرت «آبی بی آب» درازای اثر یادشده ار ۲هزار مترمربع عنوان کرد و افزود: بیشتر تکه پارچه هایی که از سوی مردم برای این پروژه هنری گسیل داشته شد مربوط به تی شرت، شلوار جین، ملحفه، شال و روسری است، ایده این پرفورمنس را متعلق به دورانی دانست که به همراه دوستان خود همواره دچار کم آبی بوده اند درحالیکه در همسایگی هر یک از ما خانه هایی هستند که آب را بی رویه مصرف می کنند.

هاشمی که قصد دارد از سه شنبه ۹ شهریور جاری بخشی از رودخانه خشک شیراز را که زمانی با عنوان «خرم رود» از سوی مردم این شهر شناخته می شد توجه همگانی را به وسیله هنر به طبیعت آن معطوف سازد، عنوان می کند: این «هنر زمینی» در حد فاصل پل های باغ صفا و نشاط اجرا خواهد شد. این درحالیست که به جز شیراز که رودخانه خشک پذیرای چنین هنری است، پس از آن دریاچه پریشان کازرون، کرانه خلیج فارس در استان هرمزگان، زاینده رود اصفهان و دریاچه ارومیه میزبان «آبی بی آب» هستند. درنهایت نیز این اثر مفهومی که طبیعت و حفظ آب را مورد اشاره قرار داده در شهر تهران به نمایش گذاشته می شود.

وی با بیان اینکه مردم نقشی فراتر از مخاطب در این پرفورمنس، لندآرت و اینستالیشن دارند، ادامه می دهد: مردم افزون بر اینکه با فرستادن تکه های پارچه دورریختنی در این اثر نقش بازی می کنند، در روز اجرا هم مشارکت می جویند و در روز اجرا هم می توانند هنوز پارچه های خود را به کار بیافزایند.

شیراز میزبان اثری مفهومی که گستره ای جهانی دارد

خالق اثر مفهومی «آبی بی آب» این جنبش هنری را نخستین بار متعلق به شیراز دانسته و تاکید می کند: پروژه ای با این گستره جغرافیایی با زمانی به طول یکسال برای خلق در ایران نخستین بار است که شکل می گیرد.

هاشمی پیرامون روز اجرای پرفورمنس آرت «آبی بی آب» توضیح داد: اجرای این لند آرت از ساعت ۹ صبح سه شنبه ۹ شهریور جاری از پل باغ صفا شیراز با پهن و گستردن این اثر آغاز می شود و تا ساعت ۱۹ این روند ادامه خواهد یافت. در ادامه نیز ساعت ۱۹ اجرای موسیقی زنده توسط عباس سرافراز(کمانچه)  و سروش نعمت الهی(دودوک) به اجرا یاری می رساند. به نحوی که گروه موسیقی روی این اثر به اجرا خواهند پرداخت و ۱۰ دقیقه دوئت موسیقی دارند تا شاهدان نیز از روی پلهای نشاط و باغ صفا تماشاگر باشند. این درحالیست که حین اجرای پرفورمنس آرت «آبی بی آب» آمبیانس آوای آب  یا باران اثر را همراهی می کند.

این هنرمند جوان با بیان اینکه اثر مفهومی «آبی بی آب» به مدت سه روز در رودخانه خشک می ماند و پس از آن برای ادامه به دریاچه پریشان کازرون منتقل می شود، درعین حال اشاره کرد: از آنجا که تمامی هزینه های این اجرای مفهومی در طول یکسال گذشته بطور شخصی پرداخت شده برای استفاده از آمبیانس صدای آب  ناچارم تا پیش از ساعت ۱۲ ظهر آن را داشته باشم.

در این پروژه هنری ۲۵۰ نفر از مردم شرکت کردند

وی درباره نقش نهادها در اجرای این اثر مفهومی که مخاطب عام دارد و موضوعی فراگیر مانند حفظ منابع آبی را مورد نظر قرار داده، عنوان کرد: هیچ یک از نهادهای مرتبط با این موضوع در این اجرای هنری نقشی ندارند و این پرفورمنس آرت با مجوز فرهنگ و ارشاد فارس و شهرداری شیراز ممکن شده است. آنچه بیش از همه در این بین بوده، همکاری مردمی است که با مشارکت خود دلگرمی را برای من به وجود آوردند. زیرا دست کم در این پروژه هنری ۲۵۰ نفر از مردم شرکت کردند.

هاشمی درباره دیگر پرفورمنسی که سال ۱۳۹۲ با عنوان «صدای شما به گوش جهانیان می رسد» در نگارخانه خانه هنرمندان شیراز اجرا شد، عنوان می کند: در این پرفورمنس آرت شیوه اجرا بدین شکل بود که دو صندلی روبه روی دیواری از نگارخانه قرار داشت که مخاطب روی یکی از آنها نشسته با خالق اثر به گفتگو می پرداخت. این درحالی بود که در میان این صندلی ها دوربین تصویربرداری قرار داشت که به یک دستگاه تلویزیون با پیام «سیگنال وجود ندارد» وصل بود. این پرفورمنس حاوی گفتگویی یک ساعته بود که واکنش های مخاطب را به همراه داشت و گاهی این گفتگوها از قالب درد دل هم فراتر رفته و به چالش می انجامید.

یادآور می شود: پرفورمنس، لندآرت و اینستالیشن «آبی بی آب» سه شنبه ۹ شهریورجاری از ساعت ۹ تا ۱۹ توسط سید جلال هاشمی اجرا می شود.

کد خبر 3753732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha